15/01/2024

Logistika poslední míle: trendy pro rok 2024 

Náročnější zákazníci, vliv umělé inteligence, udržitelnost i rychlé doručení nadrozměrných zásilek. To jsou trendy, které hýbou e-commerce napříč obory. Přečtěte si, jak na ně můžete reagovat, na co se soustředit hned a co je spíš hudba budoucnosti. 

Doručení v den objednání 

Pokud same day delivery nenabízíte, možná už dnes přicházíte o zákazníky. Obliba rychlého a přesného doručení totiž roste a během několika let se stane standardem. Dobrou zprávou je, že zákazníci jsou ochotni platit za tuto službu víc než u běžného doručování. Jedním dechem je však nutno dodat, že v tomto ohledu lze očekávat změnu – s narůstajícím standardem doručování ve stejný den napříč e-commerce segmenty může klesat ochota zákazníků za tuto službu platit více, než je současná cena standardního doručení. 

Zavedení doručení v den objednání však vyžaduje efektivní plánování a maximální využití dostupných zdrojů. S tím mohou pomoci další nastupující trendy. 

Technologie 

Umělá inteligence se nevyhýbá ani logistice poslední míle, kde se stává stále důležitějším prvkem celkového technologického řešení. S pomocí modelace je možné alokovat přesné množství vozů a kurýrů pro danou oblast. Doručovací trasy tak počítají s aktuální situací i s vývojem příštích hodin a dnů. Díky tomu se same day delivery stává efektivním a dostupným řešením, které poskytuje lepší zákaznickou zkušenost, ale je také šetrnější k životnímu prostředí a přispívá k plynulejšímu provozu ve městech. 

„V loňském roce se nám podařilo uvést do provozu pokročilý AI Prediktor, který dokáže na základě nasbíraných dat predikovat objednávky zákazníků v dané oblasti na dva týdny dopředu s přesností na konkrétní hodiny. Chybovost se nám daří konzistentně držet pod 10 %,“ popisuje komerční ředitel DODO Group Peter Menky a dodává: „Význam pokročilé analýzy dat a práce s modelací budoucnosti bude nadále růst. Logistické firmy budou moci dělat kvalifikovanější rozhodnutí, což povede mimo jiné i ke zvyšování rychlosti bez zásadního zdražování služby.“ 

Alternativní vozidla 

AI přináší nové možnosti také v oblasti nasazování alternativních vozidel. Díky spolehlivé předpovědi poptávky po doručení budou logistické společnosti moci upravovat mix přepravních prostředků. Očekáváme tak větší nasazení elektrických skútrů, cargo-kol, robotických vozítek, dronů, nebo třeba říčních plavidel. Limitem tak bude čím dál méně legislativa a technologie. Více bude záležet na schopnosti alokace vhodných dopravních prostředků do konkrétní městské části či oblasti. Kromě poptávky spadá do výpočtu trasy také aktuální dopravní situací, časy přejezdů, kapacitní limity vozidel, počet nasazených dopravních prostředků v provozu, časová okna pro doručení u konkrétních zákazníků, umístění a provozní specifika výdejních míst nebo doba nakládky a vykládky vozidel. Komplexita sestavení přepravních tras tak ještě poroste. 

Zónová logistika 

Zákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny zboží, ale také podle rychlosti a kvality doručení objednávky. Podle průzkumu trhu z roku 2023 je rychlé doručení důležité pro ¾ nakupujících. Pro třetinu zákazníků je také důležitá udržitelnost logistiky. Jednou z cest, jak zrychlit rozvoz zásilek ve městech a současně významně snížit dopad na životní prostředí, je koncept zónové logistiky.  

Zónová logistika je koncept chytrého sdílení zdrojů, díky kterému zákazník svoji zásilku dostane rychleji, e-shop za dopravu zaplatí méně a každé z vozidel, která operují v dané oblasti, je využito na maximum, aby nejezdilo „naprázdno“. Každé město funguje jako samostatná zóna, nebo skupina zón, které organizuje umělá inteligence a ve kterých se nacházejí pobočky a pick-up pointy různých obchodníků. Zónový přístup k logistice bude čím dál rozšířenější a umožní dále snižovat doručovací časy při zachování cenové dostupnosti expresního dodání. 

Podrobně jsme o tomto trendu psali v článku Zónová logistika: Ještě rychlejší a efektivnější doručení

Dynamická cenotvorba 

Ačkoli zákazníci mají stále vyšší nároky na rychlost i přesnost doručení, ochota si za same day delivery připlatit je poměrně nízká. Možnou reakcí je tzv. dynamická cenotvorba, jak ji znáte např. z oblasti letenek, taxíků či hotelů. V logistice vám dynamické nacenění umožňuje nastavit cenu dopravy na základě aktuální poptávky a tím optimalizovat rozvozové špičky a zároveň zpřístupnit doručení v časových oknech co nejvíce lidem. 

„Díky dynamickému nacenění budou mít zákazníci čím dál častěji možnost rozhodnout se mezi dražším doručením v časovém okně v rozvozové špičce, nebo cenově dostupnější variantou v časovém slotu mimo špičku. V DODO jsme vloni tento koncept testovali s některými z našich klientů a na základě velmi pozitivních výsledků věříme, že ho prodejci napříč všemi segmenty začnou letos široce využívat,“ popisuje novinku Peter Menky.   

Doručení ve stejný den u nadrozměrného zboží 

Standard, který nastolili online prodejci potravin, se rozmáhá do dalších segmentů. Same day delivery tak budou zákazníci vyžadovat i u velkých zásilek nebo třeba u doručení z kamenných prodejen. Vloni jsme tento nový standard zavedli do světa sportovního vybavení díky spolupráci s Decathlonem nebo v elektru při zajištění logistiky poslední míle pro Electro World. Jak rychle se tento trend rozšíří dál? Peter Menky má jasnou představu: Jsem přesvědčený, že v následujících letech dorazí same-day doručování v hodinových slotech prakticky do všech segmentů e-commerce a pro zákazníky se stane očekávaným standardem. 

Nenechte se převálcovat trendy. Domluvte si s námi schůzku a nechte logistiku poslední míle na nás.