Case study: Jak jsme s Billou stavěli logistiku jejich nového e-shopu
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2024/03/BILLA_Case_study.png)
Dovoz potravin do 3 hodin od objednání, vysoká kvalita čerstvého ovoce a zeleniny a garance zachování teplotního řetězce chlazených i mražených potravin. Na to se mohou spolehnout zákazníci společnosti Billa, kteří si objednají potraviny online. Spuštění e-shopu a zavedení rozvozu potravin si z naší strany vyžádalo komplexní poradenství v oblasti logistiky, skladování i zákaznické zkušenosti.
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2023/09/billa-cz-case-higlights-1024x417.png)
Po Rakousku a Německu přišla řada také na Česko. Společnost Billa zde chtěla upevnit své postavení na trhu a zavést vlastní e-shop. Požadavek byl jasný: dovážet rychle, spolehlivě a s dodržením všech standardů pro přepravu potravin. To vše s účelem nastavit hned od začátku vysokou laťku služeb, která povede k pozitivní zákaznické zkušenosti.
Billa se na DODO obrátila díky zkušenostem s rozvozem potravin a referencím od největších hráčů na trhu v Evropě. Naším úkolem bylo se postarat o to, aby už v pilotním provozu vše fungovalo na maximum. A protože se stavělo tzv. na zelené louce, naše expertíza na logistiku poslední míle přišla víc než vhod.
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2024/03/BILLA_Case_study4_CZ-1024x214.png)
Nastavení rozvozu potravin od píky
Hned na začátku spolupráce bylo jasné, že naše úloha nebude jen v „klasickém napojení na systémy a odladění procesů“. Pro Billu jsme pomáhali nastavit také velkou část logiky ve skladu a částečně i workflow na e-shopu. Díky zkušenostem z předchozích projektů jsme na webu pomohli například nastavit služby pro zákazníky jako platební metody či délku časových oken.
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2024/03/Billa-kuryr-1024x684-1.jpg)
Následně jsme připravili celé nastavení logistiky rozvozu pro nový e-shop s potravinami:
- Na zakladě simulacií prediktivních dat naši datoví analytici definovali vhodné zóny rozvozů, abychom obsloužili co nejvíce zákazníků a zároveň maximálně zefektivnily rozvozové trasy a tím šetřili náklady i životní prostředí.
- Společně jsme nastavili řadu procesů. Jedním z nich byl proces přípravy objednávek. Ten jsme optimalizovali tak, aby vyhovoval Bille při jejich procesech ve skladu, ale také nám při nakládce a značení objednávek.
- Naše rozvozové kapacity jsme nastavili tak, abychom snížili náklady na každou jednotlivou objednávku.
- Navrhli jsme typ rozvozových automobilů, a to na základě parametrů služby jako velikost tašek počet objednávek či počet nakládek.
- K Praze a Brnu jsme přidali Mladou Boleslav, která rozšířila okruh zákazníků a vzhledem ke skladu v Horních Počernicích byla logisticky výhodná.
Vznikla tak strategická symbióza mezi DODO a Billou a silné obchodní partnerství. Oběma společnostem záleží na co nejlepší zákaznické zkušenosti nakupujících a s tímto cílem se všechny týmy na projektu podílely.
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2024/03/BILLA_Case_study5_CZ-1024x375.png)
Technická implementace: česko-rakouská spolupráce
Na napojení našeho softwaru na systémy Billy se v DODO podílel šestičlenný tým. Ten úzce spolupracoval s IT týmem klienta v Rakousku, který měl na starosti vývoj e-shopu. Odladění všech eventualit trvalo několik měsíců, proces byl však závislý právě na vývoji e-shopu a byl tak odlišný od situace, kdy se napojujeme na již hotové řešení.
Od začátku jsme řešili plnou integraci na náš vlastní systém GAIA, který řídí prakticky celý proces – plánuje trasy, rozdělení objednávek do jednotlivých aut a je napojen na aplikace kurýra. Stará se také o monitoring včetně zpětných analýz a sběr dat pro další optimalizaci logistiky.
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2024/03/BILLA_Case_study6_CZ-1024x316.png)
Fáze roll-outu: Veřejný i neveřejný pilotní provoz
Ještě než Billa zpřístupnila službu rozvozu potravin veřejnosti, podíleli se na pilotním provozu zaměstnanci Billy i DODO a jejich blízcí. Na začátku jsme rozváželi jen čtyřmi auty, od ledna 2023, po oficiálním spuštění e-shopu, počet aut i kurýrů narůstal. Na konci srpna 2023 jsme již do Brna, Prahy a Mladé Boleslavi rozváželi 20 auty a dodávali cca 400 nákupů denně.
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2024/03/BILLA_Case_study_CZ-1024x214.png)
Budoucnost spolupráce DODO a Billy: pokrytí dalších měst ČR
Testovací provoz dopadl na výbornou a můžeme se tak soustředit na další plány našeho zákazníka. Tím je mimo jiné do konce roku 2025 nabídnout nákup přes Billa e-shop zákazníkům po celém Česku. Těší nás, že budeme u toho.
![](https://www.idodo.cz/wp-content/uploads/2024/03/BILLA_Case_study7_CZ-1024x316.png)