16/03/2023

5 věcí, které byste měli vědět o franšízingu

DODO franšízing

McDonald’s, Starbucks, Žabka, ale třeba i Remax, Invia nebo Baťa. Všechny tyto značky fungují na principu franšízingu, což je koncept umožňující rozjezd vlastní pobočky již existujícího řetězce se zaběhnutým know-how, prověřenými pracovními postupy a často také významnou marketingovou silou. Založení vlastní franšízy láká stále více českých podnikatelů a princip franšízingu tak začíná pronikat i do oborů, kde bychom ho ještě nedávno nehledali – včetně logistiky, kde se jeho průkopníkem před několika lety stalo DODO a jeho partnerský program. 

Přemýšlíte o rozjezdu podnikání a láká vás franšíza? Přinášíme vám k tomuto konceptu několik zajímavostí, které by vám neměly uniknout. 

  1. Garantovaní klienti jako šance pro každého 

Vybudovat silnou značku stojí mnoho úsilí, peněz a času. S franšízou ale od prvního dne získáváte stabilní zákaznickou základnu a brand, který lidé už dobře znají a vědí, co od něj čekat. Mezi obrovskou výhodu patří třeba i sdílení zdrojů v rámci celé franšízové skupiny. A sdílení se může vztáhnout i na zákazníky.  

V našem franšízovém konceptu garantujeme partnerům předem domluvený objem zásilek. Vám jako franšízantovi tak odpadá stres se sháněním klientů a do podnikání se můžete vrhnout i v případě, že se samotnou logistikou nemáte tolik zkušeností, protože s námi zkrátka nezačnete od nuly.  

  1. Franšíza je podnikání s nízkým rizikem a minimální „úmrtností“ 

Správně nastavit podnikatelský model, vyhodnotit rizika… Porodními bolestmi si prochází drtivá většina podnikatelů a někteří se přes ně už dál nedostanou – jen v loňském roce zaniklo v ČR téměř 100 000 firem. S franšízovou licencí si naopak kupujete značku, která už má zavedený a funkční podnikatelský model. Zapojení do franšízy – ať už jde o restauraci, fast food nebo prodej autodílů – by totiž nemělo znamenat, že vás majitel licence hodí do vody a vy se budete snažit neutopit. Franšízing staví na sdílení – tak, aby ze spolupráce profitovaly obě strany za přesně daných pravidel. A o výhodnosti celého konceptu ostatně svědčí i rychlost, s jakou nové franšízy vznikají – na světě otevře nová franšíza průměrně jednou za osm minut. 

  1. Franšíza znamená přístup k prověřenému a funkčnímu know-how  

Know-how má v podnikání nevyčíslitelnou hodnotu a každý podnikatel si ho právem střeží. Franšízing naproti tomu svým konceptem sdílení know-how úspěšně využívá. Jako franšízový partner si know-how „kupujete“ a můžete na něm dále stavět. Spolu s licencí tak získáváte přístup k ověřeným postupům, vypilovaným provozním procesům i technologickému zázemí.  

Pokud tento princip opět vztáhneme k oboru logistiky, pak v případě DODO jde třeba o vlastní pokročilý software pro precizní plánování tras i řízení veškerých návazných logistických procesů. Přístup k této unikátní technologické platformě získáte automaticky a nemusíte tak trávit čas složitým a nákladným plánováním. Díky tomu se můžete soustředit čistě na hladký chod své pobočky a rozvoj svého podnikání. 

  1. Franšíza umožňuje podnikat bez vysokých marketingových nákladů 

Marketing je oříškem pro většinu (nejen) začínajících podnikatelů a dokáže vykousnout poměrně velkou díru do napjatého rozpočtu. Tím spíš, pokud marketingu nerozumíte a peníze vynakládáte bez potřebné strategie. Franšízový koncept v tomto směru přináší zásadní úlevu – můžete využít podporu zavedené značky, která již má nastavenou marketingovou strategii a přístup k výhodnějším cenovým nabídkám – třeba u dodavatelů. I proto se v DODO našim franšízantům staráme nejen o IT infrastrukturu a logistickou stránku věci, ale také o marketing, a šetříme jim tak velkou část výdajů. 

  1. Jak začít? 

Bez čeho se při rozjezdu franšízingu určitě neobejdete, je ochota učit se nové věci a občas vykročit mimo svou komfortní zónu. Důležitá je také schopnost vést tým (v případě DODO tým kurýrů), motivovat jeho členy a umět jim naslouchat. Do začátku si musíte připravit i prvotní finance, které vám umožní úspěšný rozjezd franšízy. Ale nebojte se – nikdy na to nebudete sami. Našim partnerům jsme od začátku k ruce, provádíme je celým procesem, nabízíme pravidelná školení a další podporu. Koneckonců i proto jsme byli oceněni jako franšízor roku 2021. 

Franšízing v oblasti logistiky poslední míle je unikátní – a to nejen u nás, ale v celé střední Evropě. DODO přišlo s vlastním konceptem, díky kterému už několik let roste a expanduje. Budeme rádi, když se k naší cestě připojíte! 

Zajímá vás možnost franšízy u DODO? Ozvěte se nám