12/10/2023

Dynamická cenotvorba přichází do logistiky poslední míle. Co vám přinese?

dynamická cenotvorba

Letenky, hotely nebo taxi běžně objednáváme na základě dynamického stanovení ceny. Platí v něm, že výhodnější cenu získá ten, kdo objedná nejdříve nebo sice na poslední chvíli, ale na neobvyklý čas nebo lokalitu. Logistice poslední míle se tato cenotvorba zatím vyhýbala. Ale jen do letošního podzimu, kdy chceme v DODO toto inovativní řešení pro last mile delivery nabídnout zákazníkům. Pojďte se s námi podívat, co může dynamická cenotvorba přinést e-shopům.

Co je dynamická cenotvorba

Dynamická tvorba cen je cenová strategie, kdy firmy nastavují ceny svých produktů nebo služeb v reakci na dynamiku trhu. V reálném čase tak ceny optimalizují pomocí sofistikovaných algoritmů a analýz dat podle různých faktorů, jako je poptávka, denní doba, konkurence či lokace zákazníka. 

V DODO chceme při dynamickém naceňování dopravy vycházet primárně z interních finančních dat nebo třeba z délky zvoleného časového slotu a náročnosti na pokrytí tohoto časového úseku pro danou objednávku v daném místě. Plně automatizovaný process bude vyhodnocovat hned několik parametrů najednou. Výsledkem bude cena, která se bude odvíjet od současné poptávky po konkrétním časovém slotu a odhadovaných nákladů na doručení v daném čase.

Výhody dynamické cenotvorby pro koncové zákazníky

Dynamické stanovení ceny za dopravu přináší koncovým zákazníkům možnost pořídit si kýženou službu doručení ve stejný den za atraktivnější cenu. Řekněme, že si chtějí objednat dovoz domů ze svého oblíbeného obchodu s farmářskými potravinami, léky, knihami nebo třeba sportovními doplňky. Fixní cena nejrychlejší dopravy je pro ně ale příliš vysoká. Pokud jim však obchod nabídne možnost nechat si doručit zboží téhož dne v době mimo špičku, zato levněji, může to být pro tyto nerozhodné zákazníky důvodem, proč si objednat. Cena doručení je totiž jedním z rozhodujících faktorů nákupu, jak vyplývá z výzkumu trhu.

Výhody dynamické ceny za dopravu pro e-shopy

Stanovení ceny za dopravu dynamicky přináší e-shopům hned několik výhod. Pojďte se podívat, jak to může vypadat ve spolupráci s námi. 

  1. Optimalizace zisku a vyšší konverze 

Dynamická cenotvorba nám umožňuje optimalizovat cenu dopravy podle aktuální poptávky a tím zatraktivnit vaše zboží. V době mimo špičku, kdy je poptávka nižší, můžeme snížit také cenu dopravy a tím získat více zákazníků, kteří by si za fixní (vyšší) cenu doručení zboží neobjednali. 

  1. Řízení poptávky 

V době největší vytíženosti můžeme lehce zvýšit ceny dopravy a řídit tak poptávku po rozvozu. Doručení se lépe rozprostře v čase a umožní tak plynulejší odbavení zakázek například ve vaší restauraci a také u nás. Tím se sníží tlak na vaše zaměstnance i na kurýry. A zákazníci budou mít vždy na výběr – buď si objednají za vyšší cenu na co nejdříve, nebo chvilku počkají a zaplatí méně. Ať tak či onak, jejich zákaznická zkušenost zůstane pozitivní. 

  1. Náskok před konkurencí 

Využívání dynamického nacenění dopravy vám může přinést také výhodu vůči konkurenci. Zatímco fixní cena může být v některých případech příliš vysoká, s dynamickým stanovením ceny dopravy můžete své zboží zatraktivnit a v důsledku zlevnit v očích svých zákazníků.

Základ úspěchu: transparentnost

Zákazníci vždy musí vědět, kolik zaplatí a proč. Na nás proto leží úkol nastavit správně výpočet ceny dopravy a jeho automatizace. V současné době už s některými klienty pracujeme na testování konceptu, který nabídneme k širšímu využití na podzim 2023.

Pokud vás možnost dynamických cen u dopravy zaujala, kontaktujte nás.