04/08/2022

DODO je franšízorem roku 2021 

Projekt DODO Partner vyhrál ocenění Franšízor roku 2021. Vedoucí oddělení franšízy Stanislav Nečas nám v rozhovoru prozradí, jaký ten první rok byl a proč si podle něj právě naše franšíza vítězství v soutěži zasloužila. 

Proč jste se pustili do franšízového projektu? 

Potřebovali jsme vytvořit škálovatelný koncept, který nám umožní rychle expandovat do dalších oblastí a zároveň dlouhodobě udržet vysoký standard našich služeb. Díky franšíze můžeme rozšířit naše služby i do míst, kde bychom vlastní provoz nebudovali, pomáhá nám hlídat kvalitu poskytovaných služeb a dává nám nové možnosti pro spolupráci s klienty, etablování zón nebo expanzi do zahraničí. 

V čem je franšízový koncept DODO jedinečný? 

Svým franšízantům zajišťujeme přísun objednávek, staráme se o jejich sales i marketing. Franšízant se tak nemusí bát nedostatku zakázek a může se plně soustředit na provoz poboček a zvyšování kvality služeb. Také mu poskytneme své dlouholeté know-how, naši vlastní logistickou platformu GAIA a všechny potřebné manuály pro maximalizaci zisku. Jedineční jsme ale i v rámci oboru – last mile franšízu v této podobě nedělá nikdo na světě. 

Jaké problémy jste museli během prvního roku řešit? 

Vekou výzvou byl covid-19. Mohlo by se zdát, že nám pandemie s byznysem jen pomohla, ale reálně je velmi těžké přizpůsobit se velkému nárůstu objednávek, stejně jako jejich náhlému úbytku. Museli jsme si poradit s extrémními výkyvy a také s následným odchodem velkého množství kurýrů, kteří pro nás během pandemie jezdili brigádně a pak se vrátili do svých oborů. 

Další komplikací byl nedostatek nových aut i součástek na opravy, který se objevil už během pandemie. Válka na Ukrajině s sebou pak přinesla obrovský nárůst cen pohonných hmot (hlavně CNG). Museli jsme se rychle přizpůsobit nové situaci na trhu. 

Měli jste někdy chuť to vzdát? 

Ne, žádnou takovou krizi jsme neměli. Věděli jsme totiž, že je to jediná možná cesta, jak dosáhnout našich cílů rychle a efektivně. Franšíza je jedním z nejdůležitějších projektů DODO a do budoucna počítáme s jejím dalším rozšiřováním. Pro pochyby zkrátka nebyl prostor. 

Jak se franšíza během prvního roku osvědčila? Čeho jste dosáhli? 

V tuto chvíli máme už 20 etablovaných franšízantů (8 v ČR, 7 v HU, 5 v SK). Za první rok provozu jsme skrze franšízu rozvezli téměř 580 tisíc objednávek, což bylo cca 15 % objemu všech DODO zásilek. Tento poměr nadále stoupá, celková produktivita nám díky franšíze vzrostla o 17 %. Zlepšení se ale objevilo i v dalších oblastech, kde bychom to až tak nečekali – například nám o 50 % klesla nehodovost. 

Vyhráli jste ocenění Franšízor roku. V čem jste podle vás lepší než jiné franšízy? 

Myslím si, že je to jedinečností konceptu. Logistika je obor, který pro franšízy není až tak obvyklý, a my jsme ve velmi krátkém čase zvládli navrhnout a přivést k životu funkční verzi pro last-mile. Projekt obstál ve zkouškách, které nám připravil covid-19 nebo válka na Ukrajině, plní všechny potřebné cíle a jeho efektivita stále stoupá. Určitou roli ale jistě hraje i to, že v našem programu je všechno digitalizované a postavené na technologiích, pořád se držíme hesla “data first”.  

Svého vítězství v soutěži Franšízor roku si moc vážíme. Je skvělé, že jsme dokázali porazit i tak silnou konkurenci, jakou jsou léty prověření franšízoři Benu nebo Remax. Je to pro nás jasný signál, že jdeme správným směrem. 

Jaké další plány s franšízou máte? 

Určitě plánujeme další škálování na českém, slovenském i maďarském trhu a rádi bychom svůj program rozšířili i na expanzní trhy, kde už vozíme – do Německa, Rakouska, Bulharska či Polska. Chceme propojovat partnery rovnou s franšízanty a pokrýt co největší oblast, díky čemuž budeme k dispozici všem klientům, kteří chtějí využívat naše služby.