18/08/2022

Case study: Příběh DODO franšízanta 

Chtěli byste podnikat, ale chybí vám originální nápad? Jako franšízant můžete podnikat i bez vlastního produktu, a navíc se schováte pod renomovanou značku, čímž získáte do začátku značnou výhodu. Franšízový program DODO Partner však jde ještě dál – nejenže vám dá technologie, zázemí a know-how úspěšné mezinárodní firmy, ale dokonce vám zajistí i přísun zakázek. Jeden z našich prvních franšízantů Ladislav Markusek vám prozradí, jak to funguje. 

Z kurýra franšízantem 

V říjnu 2019 jsem nastoupil do DODO na brigádu jako kurýr, ale práce v DODO mě bavila, tak jsem zůstal natrvalo. Postupně jsem se přes zástupce vedoucího vypracoval až na manažera pobočky, a když se naskytla příležitost stát se franšízantem a podnikat, rozhodl jsem se ji využít. 

DODO franšíza v praxi 

Franšízový projekt DODO Partner není jako jiné franšízy, kde zaplatíte obří vstupní poplatek a dál už se o vás zajímají jenom kontroly. DODO se o nás franšízanty stará po celou dobu spolupráce. Pomohli mi se založením „eseróčka“, s rozjezdem pobočky, dali mi velkou slevu na nutné vybavení a zajistili veškerou administrativu, jako jsou smlouvy nebo inzeráty. Asi největším pomocníkem je však GAIA – logistická platforma vyvinutá v DODO, chytrý data-driven systém schopný automatického učení, který pro nás plánuje a optimalizuje trasy, řeší picking, slot management, fleet management a také hodnocení kurýrů. 

Další obrovskou výhodu vidím v tom, že mi DODO zajišťuje předem domluvený přísun zakázek. Riziko podnikání se tím výrazně snižuje, protože nehrozí, že budu bez práce. DODO se vlastně stará o celý marketing a obchod místo mě, čímž mi odpadá velká část výdajů. 

Já mám primárně na starosti hladký chod pobočky a hledání cest, jak věci dělat lépe a efektivněji, dále pravidelný reporting centrále a dodržování dohodnutých postupů. Tím si DODO hlídá kvalitu služby. Podobně funguje i Rada franšízantů, která nám pomáhá rozvíjet se a optimalizovat provoz. 

Plná podpora není v DODO klišé 

Ze začátku to nebylo úplně nejjednodušší. Sice jsem nebyl v oboru žádný nováček, ale pořád je obrovský rozdíl vést pobočku jako manažer a vést firmu jako jednatel. První měsíc jsme měli s DODO časté pravidelné cally, a i když teď už tolik pomoc nepotřebuji, ta podpora pořád trvá. 

Postupně se objevovaly další problémy, se kterými bych si bez DODO podpory poradil jen těžko. Všechno odstartoval covid, který přinesl nejistotu a velké výkyvy v množství zakázek. DODO nám pomohlo například odpuštěním měsíčního poplatku nebo zajištěním dotací, což situaci jakž takž stabilizovalo. Zároveň jsme díky kvalitnímu marketingu měli často i víc zakázek, než bylo smluveno. 

Když covid ustoupil, přišla válka na Ukrajině a s ní velké zdražování energií a paliv. Díky DODO však máme vyjednané lepší ceny pohonných hmot, takže jsme pořád nad vodou. Zvládli jsme toho už opravdu hodně a věřím, že s DODO v zádech ustojíme cokoli. 

Není to zadarmo, ale je to investice, nikoli výdaj 

V programu DODO Partner je sice také vstupní poplatek, ale nezruinuje vás. Další povinné výdaje souvisí s kvalitou provozu, kterou si DODO hlídá jako ostříž. Patří sem: 

  • Vstupní investice od 350 000 Kč, výše závisí na konkrétním klientovi a oblasti 
  • Měsíční franšízový poplatek (1-3 % z revenue podle plnění KPIs) 
  • Záloha za vozový park​ 
  • Povinné vybavení za sponzorovanou cenu: suchý led, mobilní tarify, brandové oblečení​ 
  • Vybavení pobočky – odkup od DODO s poloviční slevou, je možné splácet během prvního roku 

Výsledky po prvním roce 

Aktuálně provozuji dvě franšízové pobočky. Starám se o čtyři velké klienty a spolupracuji s více než 60 stálými kurýry, nárazově zaměstnávám i brigádníky. Náš vozový park má už 28 aut. Spolupráce s DODO probíhá hladce, mám veškerou podporu, kterou potřebuji (a když nějakou nepotřebuji, nikdo mi ji nenutí). Vstupní investice se mi během roku už několikrát vrátila. Rozhodnutí stát se DODO Partnerem určitě nelituji a jsem moc rád, že jsem tu příležitost dostal.