28/07/2022

Case study: Unikátní franšízový koncept DODO Partner  

6 min

Jak neustále růst a zároveň udržet kvalitu DODO služeb na maximální úrovni? Odpověď jsme zkusili najít ve standardním franšízovém systému, kde bohužel nebyla. Ale protože jsme DODO a nebojíme se vyšlapávat nové cesty, na základech klasické franšízy jsme postavili vlastní jedinečný koncept, který nám umožňuje expandovat a současně garantovat požadovanou kvalitu. Výsledkem je větší dostupnost našich služeb, vyšší produktivita a výrazně nižší nehodovost. 

Proč jsme se do toho pustili? 

DODO během posledních let několikanásobně vyrostlo a začali jsme cítit, že při objemu tisíců kurýrů nejsme schopni zaručit námi požadovanou kvalitu služby. Hledali jsme řešení, které by nám umožnilo na jedné straně lépe kontrolovat jednotlivé pobočky a na straně druhé expandovat i do míst, kde nám v tu chvíli nedávalo smysl budovat vlastní provoz. Koncept franšízy je pro tyto cíle ideální; lokální partneři zvýší dostupnost našich služeb a díky menšímu objemu dodávek snáz zajistí jejich požadovanou kvalitu. Své regiony navíc dobře znají a podpoří tak DODO službu vlastní přidanou hodnotou. 

Unikátní koncept 

Last-mile delivery prostřednictvím franšízy je služba jedinečná nejen na českém trhu, ale i ve střední Evropě, celý koncept jsme proto museli postavit na zelené louce. Věděli jsme, že k úspěchu je nutné inovovat dosavadní systém franšízy a úplně převrátit přístup k logistické službě jako takové. Namísto aby klienti od franšízantů objednávali přepravní služby, v našem konceptu DODO partneři poptávají přímo u nás zásilky k rozvozu.  

DODO Partner program je postaven na silné podpoře našich franšízantů, dostanou od nás vše potřebné k bezproblémovému provozu:  

  • Technologické zázemí, zejména náš pokročilý API software GAIA, který integruje, monitoruje a reportuje veškeré logistické procesy v reálném čase a automaticky optimalizuje last-mile dodávky, což zajišťuje větší udržitelnost procesu i vyšší profit.  
  • Prověřené know-how, které zahrnuje nejen návod na úspěšný provoz, ale také podporu v oblasti náboru a školení kurýrů, péče o vozidla aj. Franšízanty také zapojujeme do různých rozvojových projektů, aby se mohli vzdělávat a zdokonalovat.  
  • Garantovaný objem zásilek je hlavní výhoda našeho konceptu. Franšízant si nemusí shánět zakázky sám, o marketing i samotný obchod se postaráme my.   

Díky svému know-how v oblasti řešení logistiky pro třetí strany máme propracovaný, automatizovaný systém řízení provozu, nemusíme proto vybírat nové franšízanty podle míry zkušeností s logistikou. Podnikat s námi může v podstatě kdokoli.  

Jak to funguje? 

Klíčovým úkolem DODO v roli franšízora je zajistit franšízantům dostatečné množství zakázek. Abychom byli schopni závazku dostát, sami se staráme o všechny marketingové i obchodní aktivity.  

Franšízant má za úkol postarat se o maximální kvalitu a efektivitu provozu pobočky, spravuje pronajatá auta a organizuje kurýry, včetně jejich náboru a školení. Kromě potřebného vybavení za zvýhodněnou cenu a plné obchodní, marketingové a administrativní podpory dostane k dispozici data-driven platformu GAIA a veškeré analýzy, reporty a provozní zkušenosti, které mu mohou pomoci. Může se na nás kdykoli obrátit, rádi mu jakožto experti na poslední míli doporučíme nejvhodnější postup. V rámci franšízy se DODO mění z logistického providera na technologického optimizera.   

Úspěšnost v číslech   

Díky franšízovému konceptu jsme schopni nabídnout kvalitní a hlavně dostupnou last-mile delivery službu mnohem více klientům. Naše doručitelnost v tuto chvíli dosahuje 98,9 %, díky programu DODO Partner se nám za rok 2021 o 17 % zvýšila produktivita a nehodovost klesla o polovinu

Průzkumy zákaznického chování potvrzují, že rychlé a kvalitní doručení motivuje k opětovnému nákupu na e-shopu 90 % zákazníků. Franšízový model a chytrá data-driven technologie nám umožňují objednávky rychle škálovat a nabídnout kvalitní last mile doručení nejen ve velkých městech, ale i v odlehlejších oblastech.  

Čeští zákazníci kladou důraz také na flexibilitu a pohodlí (chtějí si vybrat časové okno, kdy jim balík přijde) a na udržitelnost přepravního procesu. DoDo řešení umožňuje obojí – a díky zvětšující se síti franšíz je čím dál dostupnější.   

ZDROJE:   

Consumer e-commerce research, PerfectCrowd, 2021   

Další články